Bakgrunn
Sosiale entreprenører er endringsagenter
De utvikler nyskapende produkter og tjenester, og skaper jobber basert på entreprenørskap og økonomisk og organisastorisk bærekraft. Det er 2 millioner sosiale virksomheter i Europa, noe som representerer 10 % av alle virksomheter i EU. Mer enn 11 millioner mennesker arbeider for sosiale virksomheter. Å stimulere til innovasjon og entreprenørskap er sentralt for Europa 2020 strategien. For å aksellerere vekst og økte nivåer av sysselsetting, trenge r Europa flere entreprenører (ENTREPRENEURS HIP 2020 ACTION PLAN). Servicelæring (SL) er en metode for undervisning og læring som har gitt gode resultater i entreprenørskapsutdanning. SL engasjerer studenter i prosessen med å identifisere utfordringer i sine utdanningsinstitusjoner eller i samfunnet. Problemløsing og handling for å arbeide med utfordringer er en del av deres akademiske program.
SL metoden bygger på John Deweys vektlegging av erfaring som fremmer aktiv læring og refleksjon. SL er også knyttet til forskning om erfaringsbasert læring, som innebærer av studenter anvender akademiske modeller for å løse utfordringer utenfor klasserommet (Dewey, 1933).
Servicelæring har stort potensiale for å styrke sosialt entreprenørskap i utdanningene, noe som stort sett ikke har blitt dradd nytte av i Europa. PIONEERS prosjektet har identifisert nøkkelfaktoren for å utløse servicelæringens potensiale: Å tilby lærerne riktig kompetanse. Ifølge den Europeiske kommisjonen, er det å tilby lærerne riktige ferdigheter for å undervise i entreprenørskap en stor utfordring i Europa. I dag har de fleste lærere ingen trening i entreprenørskap, og de kjenner kanskje ikke til gode innfallsvinkler til å undervise på dette feltet. For å bringe fram økt kompetanse om hvordan man kan fremme et tankesett som styrker entreprenørskap, trengs det mer trening, seminarer og workshoper for lærere. Dette inkluderer informasjon om mål, innhold og metoder innen feltet entreprenørskapsutdanning.